Jest wiele sposobów na odpoczynek po ciężkim dniu pracy. Jedni wolą ciepły koc i przyjemną lekturę, zaś inni porządny trening. Jak znaleźć swoje antidotum na stres i dobrze wypocząć? O tym już dziś!

Jak się zrelaksować po męczącym dniu w pracy?

Wracając z pracy do domu, często nie mamy ochoty na nic wymagającego i wręcz marzymy o zakopaniu się pod ciepłym kocem wraz z kubkiem ciepłej herbaty. To też jest jakiś pomysł. Jednak jest tyle dostępnych możliwości wypoczynku, że nie warto się ograniczać i spróbować choćby kilku z nich. Badania z dziedziny neuronauki, wykazują, że nasz mózg potrzebuje i wykorzystuje czas przeznaczając go na regenerację. Stres nie jest potrzebnym, ale niestety często obecnym czynnikiem naszego życia i każdy sposób, by go zniwelować jest na wagę złota.

15 rad jak odpoczywać po męczącym dniu w pracy

Oto one:

    1. Aktywność fizyczna – to bardzo dobry pomysł, zwłaszcza jeśli zostały Ci resztki sił na trening. Ruch jest konieczny do utrzymania zdrowia stawów i kości, a po ośmiogodzinnym siedzeniu przy biurku wręcz zalecany. Jeśli nie masz siły na ciężki trening na siłowni czy jogging, warto pójść chociażby na 15-minutowy spacer, który dotleni i zregeneruje organizm;
    2. Jeśli pracujesz przy komputerze czy na telefonie, bardzo dobrze zrobi Ci detoks od elektroniki. Dzięki temu w drugiej połowie dnia Twój organizm odpocznie od wszelkich ekranów i niebieskiego światła, szkodliwego dla wzroku;
    3. Drzemka power nap. Jest wiele potwierdzonych badań co do korzystnego działania krótkich drzemek na organizm. Mogą one zmniejszyć senność oraz poprawić wydajność poznawczą. Krótsze, 5-10 minutowe drzemki są natychmiastowym energetykiem dla organizmu i zwiększa jego efektywność nawet do 3 godzin. Natomiast dłuższe, około 30-minutowe, początkowo powodują ospałość by później przekształcić się w wysoką i dłużą produktywność organizmu;
    4. By jeszcze lepiej się odprężyć warto rozważyć wycieczkę do spa. Masaż czy zabiegi pielęgnacyjne znakomicie rozluźnią ciało i napięcia stresowe. W ostatnich latach popularność na masaże znacznie wzrosła. Można znaleźć wiele artykułów naukowych o wpływie masażu na redukcję stresu. W miarę systematycznego uczęszczania na zabieg, udowodniono stopniowy spadek poziomu kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu;
    5. Równie dobrze działa relaksująca kąpiel z dodatkiem soli czy olejku do kąpieli. Szeroki wybór soli, od leczniczych po zapachowe, zapewni nie tylko skutki zdrowotne, ale również wyciszy i uspokoi;
    6. Lektura ulubionej książki równie dobrze poprawia nastrój i rozluźnia, przez co jest doskonałym sposobem na relaks po pracy;
    7. Dobrym sposobem na szybką odskocznię od stresujących myśli są ćwiczenia oddechowe;
    8. Jeśli preferujemy aktywność fizyczną od biernej, warto pomyśleć o świetnych zajęciach ruchowych jakimi są lekcje tańca. Forma takiego wypoczynku jest wystarczająco rozluźniająca i dodatkowo daje nam duży zastrzyk energii;
    9. Relaksując się po pracy, bardzo ciekawą możliwością jest kino domowe. Komfort jaki zapewnia nam nieruszanie się z własnego łózka dodatkowo uspokaja nasz organizm;
    10. Propozycja dla tych aktywniejszych – rower. Pamiętasz ten przedmiot jeszcze z dzieciństwa, a zarazem narzekasz na brak energii? To czas na wycieczkę rowerową. Nie tylko zyskasz sporo ruchu, ale i zwiększysz ukrwienie organizmu, dotlenisz mózg, a dzięki pięknym widokom, w pełni się zrelaksujesz;
    11. Gotowanie i pieczenie są fantastycznym pomysłem relaksu, jeśli lubisz to robić. Poprawisz sobie nastrój, a przy okazji zjesz coś dobrego;

      Gotowanie po pracy
      Źródło: Pixabay.com
    12. Niektórzy wręcz uwielbiają grzebać w ziemi. Jeśli to również Twoja ulubiona czynność, zrelaksuj się wykonując prace w ogrodzie. Widok kwiatów i zapach świeżo skoszonej trawy pozytywnie działają na nasz układ nerwowy;
    13. Zafunduj sobie chwilę słabości – dobra kawa i kawałek ciasta zaspokoją potrzeby i spowodują wzrost hormonu szczęści (dopaminy);
    14. Jeśli do tej pory nie było na to czasu, warto się wybrać do kosmetyczki. Szereg zabiegów upiększających nie tylko poprawi nam humor, ale również doskonale zrelaksuje;
    15. Sugerując się poprzednim punktem, należałoby też zająć się pielęgnacją ciała. Jest to bardzo łatwe, gdyż obecnie możemy znaleźć dużo internetowych sklepów z kosmetykami naturalnymi. Warto zajrzeć na stronę https://www.kosmetykanatury.pl/. Szeroki wybór balsamów, kremów czy olejków naturalnych, dostępnych w sklepie, pomogą się odprężyć i złagodzą stany napięcia nerwowego. Kosmetyki naturalne są znakomitą alternatywą, gdyż nie mają żadnych zbędnych produktów w składzie, dzięki czemu wiesz co nakładasz na swoją skórę.

Źródła:

  • Cogan D., Konuma A., Hard at Work? Relax, You’ll get more done!,
  • http://www.lookconsulting.com/doc/Hard_at_Work.pdf,
  • Lack L., Lovato N., The effects of napping on cognitive functioning, Article in: Progress in brain research, December 2010. DOI: 10.1016/B978-0-444-53702-7.00009-9, Source: PubMed,
  • Moraska A., Pollini R. A., Boulanger K., Brooks M. Z., Teitlebaum L., Physiological Adjustments to Stress Measures Following Massage Therapy: A Review of the Literature, Article in: Evid Based Complement Alternat Med. 2010 Dec; 7(4): 409–418., Published online 2008 May 7, doi: 10.1093/ecam/nen029.

 

One Reply to “15 sprawdzonych sposobów na relaks po pracy”

  1. Uwielbiam w spokoju czytać książki. To bardzo mnie relaksuje. Ale powiem Wam, że czasem mnie to gubi. Potrafię czytać do tak późnych godzin, że rano ledwie przytomna wstaję do pracy 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.